Unettomuuden hoito kotikonstein

Unettomuuden hoito kotikonstein on prosessi joka tuottaa tuloksia keskipitkällä aikavälillä. Ottamalla käyttöösi tänään nämä helpot vinkit, pääset hyötymään paremmasta unesta.

Unettomuuden hoidossa on tärkeää olla kurinalainen. Ei ole olemassa yksittäistä taikatemppua, jolla nukut paremmin. Se on monen asian summa.

Mutta jos laitat nämä vinkit käytäntöön, nukut sata varmasti paremmin.

1. Ole aktiivinen

Kuulostaa ehkä nurinkuriselta, mutta olemalla aktiivinen päivällä, nukut paremmin yöllä.

Hyödynnä erityisesti aamupäivä. Liiku, kävele, siivoa jne..

Iltaisin kuuden jälkeen on yleensä parasta jo rentoutua ja antaa kehon rauhoittua nukkumista varten.

Joillekin kuitenkin toimii tehdä kevyt treeni iltaisin ennen nukkumaan menoa. Voit kokeilla kumpi toimii sinulle paremmin.

2. Vältä alkoholia

Moni ajattelee virheellisesti että pikku paukku auttaa nukkumaan. Alkoholi huonontaa unen laatua, joten ei ole suositeltavaa ottaa alkoholia iltaisin.

3. Sulje kännykkä ajoissa

Kännykän räplääminen iltaisin on varma tapa tuhota yöunet.

Elektronisten laitteiden sininen valo on todella tehokasta tappamaan unet. Vältä siis iltaisin kännykän käyttämistä ja television katsomista.

Rentoudu esimerkiksi lukemalla lehteä tai kirjaa. Tai keskustele perheesi kanssa mukavista asioista.

4. Rutiini

Unettomuuden hoidossa on tärkeää aloittaa rutiini.

Mene aina nukkumaan samaan aikaan, joka ilta.

5. Tee päätös johon voit vaikuttaa

Kukaan ei pysty päättämään milloin nukahtaa.

Mutta kaikki pystymme päättämään koska heräämme.

Herää joka aamu samaan aikaan. Totuta kehosi siihen. Aluksi se on vaikeaa, mutta ajan myötä kehosi alkaa pyytämään unta iltaisin.

Sitten ei tarvitse kuin mennä nukkumaan kun kehosi sitä pyytää

6. Mene nukkumaan ajoissa

Joillain on tapana olla hereillä liian pitkään. He menevät sänkyyn ”yliväsyneinä” eikä unen päästä saa enään kiinni.

On tärkeää että teet iltapesusi ajoissa ja että olet valmis menemään nukkumaan kun saat keholtasi ensimmäiset signaalit.

Itsellä käy monesti niin että menen iltapesulle kun väsymys tulee. Mutta silloin on jo liian myöhäistä.

7. Unohda työt

Jätä työasiat töihin. Et tee paremmin työtäsi vaikka pyörittelet sitä päässäsi öisin. Päinvastoin, työn laatusi heikkenee, koska et pysty lepäämään.

Unohda työ ja keskity muihin asioihin.

8. Älä stressaa

Viimeinen vinkki: Älä stressa jos et saa unen päästä kiinni.

Stressaantuminen vie unen kauemmaksi ja pahentaa tilannetta.

Nauti olostasi. Köllöttele rauhassa ja mietiskele mukavia asioita. Suunnittele vaikka seuraavaa lomareissua.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.